Sjöberg- Sveriges häftigaste namn

Jaha, då har ännu en vecka gått. Går väldigt snabbt och jag har haft det lite segt på uppdateringsfronten men mycket har i alla fall hänt.


I tisdags var det träningstävling i Ystad och jag fick skjuts av Gunilla och Tessie. Jag hade med mig både Fia och Sjöberg och de gjorde båda två riktigt bra lopp!

Fia var först ut och hon överraskade mig väldigt mycket. Hon hade ganska bra fart loppet igenom och slalomingången satt som en smäck! Hon bara for in och gjorde alla portar rätt! Hon behöll farten i alla svängar som hon har så svårt med och gick ut med ett nollat lopp!

Sjöberg var riktigt taggad och hade svårt för att stå stilla i starten. Men sedan gick allting bra. Hade kanske någon lite stor sväng men lyssnade annars bra. Han gick också ut med ett nollat lopp. Vann gjorde Emelie med Fiha, grattis! Min Fia kom tvåa, Jens med Musse trea och jag med Sjöberg kom fyra. Gunilla och Tessie fick till ett jättefint lopp med 5 fel tror jag det var. En lyckad dag!


onsdagen satte sig jag, mamma, min syster och Sjöberg på tåget mot Dalarna. Det eftersom det var begravning för min gammelmormor på torsdagen. Väldigt fin begravning var det. Det var i alla fall kul att träffa min mormor, morfar, moster, morbror, morfarsbror  med familj och min morbrors sambo Anna. Åt god mat som man alltid gör där uppe.

 På fredagen satte jag mig på tåget mot Falkenberg med Sjöberg. Det tog 6 timmar med tre byten. Var ganska jobbigt, speciellt med en väska som vägde ett ton! Eftersom ett par av mina kusiner bor i Falkenberg kunde jag bo hos dem då det var agilitytävling där på lördagen. Vi hade väldigt trevligt på fredagskvällen. Jag åt så mycket popcorn att jag trodde jag skulle rulla fram dan efter. Kanske det hade gått snabbare då... Åkte i alla fall i god tid till tävlingen på lördagen. Kristina och Sofia hade redan sprungit sina lopp då med någon disk.

Banorna var ganska bra, någon svårighet där och där men ganska många svängar.
I agilityloppet var Sjöberg ganska seg. Kanske berodde det på värmen, allt resande eller bara för att jag var ofokuserad? I alla fall kom jag till hinder 7 (slutet på ett staket) då jag vände ryggen åt honom. Ha tog då samma hinder bak och fram. Sen efter balansen tog han rätt in i tunnelingången framför (fel då såklart) precis som han gjorde i Lund! Tror jag måste öva på det mer! Resten av banan gick väl bra men i typ joggingtempo. Lämnade honom i slalom i alla fall och det klarade han!

Efter det tog vi en liten fika och Sjöberg fick leka med Lovisa och Rebecka som är 8 år. Fick stå på prispallen ett antal gånger och hoppa över lydnadshinder och han hängde med på det men tröttnade lite efter ett tag. Tog sen en promenad och gick banan till hoppklassen.

Hoppklassen startade med många svängar fram och tillbaka och jag fick väl inget flyt i dem precis men jag kom igenom. In i en tunnel och sen mot en ganska svår slalomingång som Sjöberg klarade. Han var lite mer taggad nu men inte galen som han borde vara. Han klarade i alla fall slalomingången men sedan drog jag väl lite åt sidan så han missade den sista porten. Sen efter en tunnel drog jag honom inte intill mig tillräckligt så han tog fel hinder - diskad. Men när jag skull göra om det bara stack han till släkten som var där utanför banan och vägrade komma tillbaka så då fick han inte fortsätta. Ett sånt nybörjarfel! Jag var ganska irriterad på honom sen! Inget boll lekande blev det för honom efter det. Eftersom jag var sist så gjorde jag om banan efter ett tag och då klarade han den såklart felfritt! Hade sen lite strul med att lämna honom i slalom men det fixade sig sen. Fick i alla fall kommentaren att Sjöberg var Sveriges häftigaste namn! Det e kanske sant, det finns nog inte en hund till som heter Sjöberg i alla fall=) Men han låg fortfarande på minus hos mig.


kvällen gick vi en 45 minuters promenad till Ica och bunkrade upp med chips till hela familjen. Farfar var också där. Vi hade då ätit tacos som kvällsmat och la oss sen och tittade på film resten av kvällen.


Idag (söndag) åkte vi hem till farfar och fikade. Han hade både bakat lite och köpt en tärta. Var jättegott! Gick sen ner till pappas grav lite och kollade på blommorna jag hade skickat på vår födelsedag. Hade vuxit jättemycket!

Min kusin Rebecka skulle sen ha fotbollsmatch som vi åkte och tittade på. Hon e ju som värsta proffset! Vi har också kommit fram till att det är Sjöbergs absoluta favoritsport förutom agility och jakt. Han var väldigt, väldigt fokuserad på bollen. Synd han inte kunde vara så fokuserad på agilityn istället...

Åkte sen och åt lunch och tog en promenad i parken där vi barn och  (därmed vissa vuxna) lekte på lekplatsen.

Sen var det dags för mig att åka hem. Helgen gick väldigt fort och jag saknar hela släkten redan!

På tåget fick jag plugga lite om allemansrätten "inte störa och inte förstöra" eller vad det nu säger och lite om kanoter. Vi ska nämligen vandra imorgon. Vi ska då också orientera, paddla kanot, bli förhörda på de två häftena jag bara läst en gång, sova över i militärtält och fortsätta vandra på tisdagen. Låter kul va?! Så det blir bara att packa upp och sen börja packa igen.

Tänkte träna lite agility med Fia men det blev för mörkt efter maten så det blir kanske på tisdakväll.

Går fortfarande inte att sätta in bilder så det blir ett svartvitt meddelande igen.


I veckan blir det agilityträning och sen jobbedags i helgen igen.


Hoppas ni får kul i alla fall!


Förlåt att jag e så seg

Ja, nu kan man ju säga att det var ett tag sedan jag uppdaterade ordentligt, men jag har verkligen bara inte orkat. Så är det idag också men jag får ta tag i det ändå.

Har blivit så himla trött nu efter att skolan har börjat, och nian också! Fy vad jobbigt! Lärarna är ju så sjysta att dem väntar EN dag med läxor. Får veta direkt när vi ska ha prov och sånt. Svenskläraren har lagt upp planen för läsåret också så vi har ngt kul att se fram emot.  Litteraturhistoria, språkhistoria och nordiska språk, jag ska inte ens berätta vad jag tycker om det.


Det har ju varit tävlingar i Lund i helgen, med lite sådär resultat kan jag säga. Började med att jag fick springa med Jenny Fridhs terv Glimma. Riktigt kul faktiskt. Har aldrig kört med henne förut så det var ngt nytt. Jag diskade mig tyvärr i agilityloppet. Jag tror också att man kan säga att hon tjuvstartade lite. Kändes lite hej och hå. Hon tog ett hinder bak och fram då jag var alldeles för långt efter. Nya tag till hoppklassen där vi kom igenom med 10 fel. Fick en vägran vid ett hopphinder och en vid slalom. Kändes faktiskt bra ändå. Men när vi kom i mål hoppade hon upp och bet mig i magen så det började blöda, lite blå blev jag också men det gick över=)

Sen kom vi till Sjöbergs lopp. I Hopploppet gick det väl ganska bra. Han flöt ut lite i en sväng efter tvåan och  sen höll jag i honom lite länge vid slalomen så han gick runt det. Annars e jag faktiskt nöjd. Agilityloppet var väl en annan historia. För det första så var han okoncentrerad när jag värmde upp eftersom han kände kanindoften och betedde sig som om alla hundar löpte, fast att han e kastrerad. Sen i starten var han sååå laddad, men då såg jag naturligtvis att jag hade glömt knäppa jackan. Men han stod kvar i starten, fick bara ladda lite till. Starten gick annars bra men han gick inte riktigt så långt ner på kontaktfältet på bommen som jag ville och stack sen helt döv in i närmsta tunnelingång. Tog tillbaka honom och men han envisades med att gå in i den en gång till! Hoppade sedan nästan på a hindret och tog sedan fel hinder. Då fick det vara nog och jag tog ut honom. Betedde sig som om han inte hade tränat på flera veckor. Hoppas att det går bättre i Falkenberg nästa vecka!!

Har tränat lite agility i veckan oxå. I måndags kom Sofia och tränade med mig och Kristina. Vi byggde upp en bana från Oskarshamn och sen en slalomingång från Lund. Gick väl sådär för mig men jättebra för alla andra kändes det som. Lite tråkigt, men jag tränade lite nästa dag också och då gick det mkt bättre. Kan nu springa före Sjöberg i slalom, vilket jag inte har kunnat innan, så det e jag nöjd med. Fia har också bättrat på sig lite. Hon behöll farten bra fast att jag gjorde en lite kombination med svängar. Tränade även raksträcka och slalom som också gick ganska bra.


Hundarna får paus i helgen så det blir inga tävlingar. Varken i Eslöv, Trelleborg eller Kungsbacka.


Har faktiskt börjat lite med spinning nu! E faktiskt väldigt imponerad över mig själv. Jag har gått hela TVÅ gånger! Tycker att min kondition suger, så lite får man ju träna. Har även idrott tre gånger i skolan nu också eftersom jag har idrottsinriktning. Kan man inte tro eftersom jag e så klumpig. Jag kan inte ens gå på en platt fotbollsplan utan att hitta något att snubbla över.


Skolfoto imorgon, kanske spinning, läxor och sedan vila, vad ska ni göra i helgen?=)


Ni får jättegärna kommentera så jag vet på ett ungefär hur många som läser min tråkiga text vartenda gång. Ni behöver bara skriva Hej eller nåt.


Sköt om er!

P.S. Det går fortfarande inte att sätta innågra bilder så det blir väl när jag får tillgång till en annan dator D.S.


Lite bilder från Regionsmästerskapet

   
Här kommer lite bilder från RM. Alla bilderna är tagna av Lotta och hennes fina kamera. Tack för bilderna!
Blev lite strul så jag kunde inte ladda upp fotona på Sjöberg idag, blir väl nästa gång då.

Har gått runt och fotat lite på gården idag. Blir kanske ett inlägg om gården nån gång så ni får se hur jag har det här hemma.



Helgens händelser

Ja, nu i helgen har det hänt lite saker. Först, varför uppdateringen e så sen beror på att datorn har puckat sig lite men nu e det bra igen. Jag har ju jobbat hela helgen och det har varit hårt. Många timmars arbete och väldigt stressigt, men det går det med. Tror jag hade 7 plåster på händerna efter lördagskvällen. Blödde hela tiden och fick ha handskar men de gick ju sönder hela tiden så jag packade in händerna i papper och tejp. En ny version enligt arbetskamraterna. Blev nog lite sjuk efter söndagen också då jag fick så himla ont i huvudet.


På lördagsförmiddan var det Regions Mästerskap i Skurup och jag hade både Sjöberg och Fia med mig. Hoppklassen började och Fia gick felfritt. Lyssnade jättebra och var koncentrerad. Inte ett dugg rädd. Skönt=). Sjöberg däremot var kanske inte toppen. 15 fel fick han! Lyssnade inte på mig, men jag tror att han spanade efter kaniner eftersom det fanns kaninskit på banan. Inte hans bästa förutsättningar kanske. Han stannade i alla fall framför ett hinder och tittade bort (antagligen kaniner eller nåt, men han stack inte!=) Han hoppade också nerfarten på bommen och stack sedan mot en tunnel i stället för slalom. Jag hann stoppa honom men han missade då slalomingången. Fy skäms. Men han vann den klassen i alla fall.

Agilitybanan hade nog bara en svårighet och där diskade sig många. En slalomingång ganska svår och en tunnelingång precis bredvid. Fia var duktig där också men missade slalom ingången och på raksträckan tryckte jag henne utanför ett hinder och hon tog det bakifrån. Annars ett bra lopp. Sjöberg fick en stor sväng vid slalomingången (skulle ha litat på honom där) men gick felfritt. Själ kunde jag nog kanske ha sprungit på lite bättre. Slutade tvåa där.

Klubben slutade på totalt andra plats, skiljde med ett poäng!! Nära men inte tillräckligt nära. Men vi tar det nästa år!


En tråkig nyhet är att min gammelmormor Anna-Lisa dog i helgen. Mormor hade hittat henne på sängen när hon skulle hämta sin hund som Anna-Lisa hade passat. Hade tydligen bara gått och lagt sig på fredagen och inte vaknat igen. Hunden som hon hade passat hade tydligen legat och vaktat henne i sängen, för hon hade inte druckit något och inte kissat inne. Hade legat där i två dagar! Väldigt synd, men vi var inte för så länge sedan och hälsade på så hon fick ju träffa oss ganska nyligen, om det hjälpte.


Idag som jag skrev detta, 11 augusti, är det 10 år sedan pappa dog. Tiden går snabbt....


Förra onsdagen var det agilityträning i Sjöbo där många klubbekipage träffades. Mycket bra bana som Jenny hade skaffat fram. Sjöberg var duktig men behöver lite mer träning på bommen. Fia var väldigt okoncentrerad men vi jobbade på vippen och lite slalom. Gick ganska bra. Får se om jag åker dit nästa gång, då e det Gunilla som har hand om det.


Nu framöver blir det kanske lite jobb i stallet och sedan e det jobb på lördag och agilitytävling på söndag.


Bye bye


Ungdoms SM

Nu är Ungdoms SM 2008 avgjort och jag måste säga att jag e väldigt nöjd med helgen! Tävlingarna var bra förberedda och människorna gjorde det trevligt.


Vi åkte på fredasmorronen då Ida kommit hem till mig och vi rastat hundarna. Varmt ute så man fick sätta AC:n på högsta snurr så att hundarna fick det svalt och skönt där bak i sina burar. Tiden rann iväg och snart var vi i Göteborg. Hann precis i tid till invigningen där Lega pratade om individuella mål och förväntningar. Man skulle inte jämföra sig utan vara nöjd med sina egna prestationer. Mycket bra tal tyckte jag! Satte sedan upp tält och ställde oss i kö till veterinärbesiktningen. Sjöberg fick kommentaren UTMERKTE. Skönt att få höra! Efter det åkte Ida med sin kompis Jennifer då jag och mamma körde till hotellet Ibis som var en stor båt vi bodde på. Mysig men varm som en bastu. På kvällen åkte vi och åt på en riktigt fin restaurang, Sjömagasinet. Räkor och havskräftor stod det på menyn då.


På lördagen åkte vi i väldigt god tid till tävlingarna, visade sig att vi lika gärna hade kunnat åkt två timmar senare, men bättre lite tidigt än lite sent tycker jag. Första banan var en agilityklass som var ritat av C. Toumisto. Inte några riktigt stora utmaningar men det var ändå lätt att göra en liten miss vid två passager. Ida diskade sig tyvärr men Åke sprang på bra så hon var nöjd med loppet, tycker jag att du ska vara! Sjöberg var väldigt laddad men gick ner på alla kontaktfält och gick nolla. Var riktigt nöjd med en sväng efter långhoppet och ett hopphinder. Själv kunde jag ha sprungit på lite bättre. Felfritt och vi lade oss på 6:e plats inför finalen.


Söndagens hoppbana var ritad av Marie Hansson. Inte heller så svår men var ändå rolig och man fick ha koll på hunden hela tiden, fast det ska man i och för sig ha i vilket fall som helst=). Ida gick felfritt efter en väldigt fin runda, grattis! Själv fick jag också till ett jättefint lopp! Jag var på Sjöberg hela tiden som sprang på väldigt bra. Gled ut en aning i den första svängen och kunde haft lite mer fart i slalomen men resten fick jag till skitbra! Kom in  på en väldigt bra tid! Ett av de bästa loppen jag gjort tror jag! Kändes så i alla fall. Slutade på totalt 4:e plats! Riktigt nöjd med det! Kunde nog inte ha gjort det mycket bättre. 1:a blev Elin Hylander med Zimba (SM vinnare), 2:a Elin Holmros med Mixie (Landslaget 2007) 3:a Ett duktigt ekipage från Gotland! Värdiga ekipage på pallen!

U- SM 2009 hålls i Boden, får väl se om man tar sig ända dit....


Jag tror att Sjöberg tyckte det var världens bästa hotell. Det kryllade nämligen av kaniner utanför så på varje promenad jagade han med största koncentration. Han blev nämligen döv och stundtals förstenad när man skulle gå in på hotellet igen.


Jag vill även gratulera Kristina med Toss som tog sitt sista agilitycert på sösks tävling i helgen och blev därmed champion! Grattis, ni äger! Måste nu bjuda på en stor milkshake på McDonalds. Sofia med Tajzon kom även trea i den klassen, Grattis! Fredrik med Fly vann hoppklassen, Jättegrattis! Och ännu ett grattis till Jens som vann båda klass 3 small med Musse.

Hoppas att tävlingarna flöt på bra annars, önskar att man själv kunnat tävla och hjälpa till men det blir väl nästa år.


Idag har det regnat som sjutton! Och blåst därefter. SMHI hade gett ut en klass ett varning, och kan man väl bekräfta.


Har tänkt åka och träna agility på klubben på onsdag. Annars ska jag jobbba i helgen och tävla RM i Skurup. Sjöbo har mycket att försvara, men det klarar vi nog.


 Adios Amigos


RSS 2.0