Annika Aller - kurs!

Hela helgen har bestått av en agilitykurs för Annika Aller. Måste säga att jag e väldigt imponerad av henne. Hon har alltid lösningar på problem för varje enskild hund och hur man ska jobba vidare på dem. Det kändes som det vi tog upp och jobbade på var precis det jag behövde förbättra och ha hjälp med.

Vi började med en samling där man fick berätta om det var ngt speciellt som man behövde träna på och sen körde vi igång. Vi började med delar av en agilitybana där Annika såg vilken nivå man låg på och vad som skulle förbättras. Efter det byggde vi upp alla kontaktfältshinder efter varandra på en raka där alla fick tips och hjälp. Jag fick ut väldigt mkt av den träningen och jag ska nu prova ett annat sätt att träna fälten med. Vi får se hur det går.


I söndags var det mer sväng övningar och slalomsäkerhet. Sjöberg var väldigt säker på mina hjälper och det verkligen SKITBRA!!! Måste bara komma ihåg att jag ska jobba på samma hinder han är på då han är som snabbast när jag e bredvid honom och inte framför.  Tränade också någon slalomingång där dem ska ut och runda första pinnen och det klarade han jätte bra. Jag har inte vågat låta honom göra det på tävling men nu e han hur säker som helst, känns det som.

Vi gjorde även en raksträcka med 4 pinnar slalom vartannat ett lågt hopphinder. Meningen var att hundarna skulle våga ta tag i slalom fast att förarna var efter. Det gick lite blandat då Sjöberg inte drog på för fullt och han blev sen trött så att han inte orkade anstränga sig när vi hade vridit på slolomen. Missade då ngn slalomingång men det var väldigt jobbigt för hundarna då de fick tänka hela tiden på var slalomingångarna, så de flesta hundarna fick sånna fel.

Till slut avslutade vi med en hoppbana som innehöll det mesta vi hade jobbat med under helgen. Det gick jättebra. Felfritt med en bra tid.

Är nu väldigt laddad inför Bjuv i helgen. Ska verkligen ge allt! Tack Annika för all hjälp! Det behövdes verkligen! Vi bugar och tackar.




Nu e det två jobbedagar i stallet framför mig, instruktörsmöte imorgon på klubben och sen uppladdning inför tävlingen.


Bilder från träningen kommer senare. 


Hörs!


Uppdatering!

Ja, det var ett tag sedan jag uppdaterade. Egentligen så har väl inte så mycket hänt. Lite agilityträning har det såklart varit. Tränade tillsammans med Kristina en kombination med en del fartsänkningar, svängar och fel tunnelingångar. Det gick väldigt bra. Måst bara komma ihåg att verkligen komma igång och jobba med Sjöberg. Då går det väldigt bra. Med Fia gjorde vi en liten lättare kombination av samma hinder där hon skulle dra på hinder men ändå vara uppmärksam på mig. Andra gången funkade det bra då hon hade kommit igång lite. Hon blir snabbare och bättre för varje träningspass nu när hon börjar förstå vad detta med agility går ut på. Tränade även slalom med henne. Gick verkligen jättebra. Kristina kom på att vi skulle försöka lägga leksaken i slutet igen, förut fuskade hon bara och tog den direkt men nu jobbade hon på bra med fokus framåt!

Mamma och Magnus åker till Danmark imorgon eller på torsdag för att tävla med hästarna. Så det blir FF nästan hela helgen! Men det kommer inte jag känna av så mkt då jag ska på kurs för Annica Aller lördag och söndag. Ska verkligen bli kul och det blir en bra förberedelse inför Bjuv nästa helg. Det bli också Fia första tvådagarstävling och jag tror att hon blir bättre då. Speciellt andra dagen då hon inte e lika ovan med omgivningen. Vi har ett svart hingstföl efter Careful, namnförslag?

Vi har just nu inget namn i alla fall. Ett av de snyggaste fölen vi har haft tycker jag. En snygg kraftig nacke, långa ben och lekfull!
Vi har betäckt två ston till nästa år men ingen var naturligtvis dräktig.



Ha det gött!

Skolavslutning!


Ja, nu har det äntligrn varit skolavslutning och ett inte tillräckligt långt sommarlov har börjat! Någonting som kanske inte var planerat var att det hade varit inbrott i skolan i natt och hela skolan var FYLLD av toalettpapper, det hängde dessutom möbler i taket, skåp var välta och lite krossade ägg fanns här och var. Så det började med en polisutredning. Men efter ca en timme när poliserna hade utrett och förhört fortsatte dagen som den var planerad. Betyd m.m. delades ut och man får sova länge imorgon.

I helgen var det agilitytävling i Råådalen och över det stora hela så är jag väldigt nöjd. I första klassen med Sjöberg blev jag felfri. Allting kändes väldigt bra och han var taggad. Det ser inte så snabbt ut när han springer men han har ganska långa steg. Jag fick en väldigt bra sväng efter en tunnel där väldigt många flöt ut mkt. Resultatet ledde till vårt första hoppcert. Tack för alla som stöttade och hejade på mig!
I agilityklassen var han väldigt laddad och jag jobbade inte klart på kontaktfälten. Han hoppade och jag valde att ta om dem. Disk. Men han var väldigt följsam och jag hade ett bra flyt.
I lagloppet blev det felfritt men det totala resultatet räckte inte till ngn placering.
Fias första lopp var agility. Hon tyckte det var obehagligt och ville knappt gå fram över huvud taget. Men hon klarade slalom bra. Men efter slalom kom vippen som hon brukar vara väldigt säker på men den här gången blev hon väldigt rädd så jag valde att ta om den och sen göra en liten egen målraka på vägen ut. Då slutade hon med fart och att tycka det var kul.
I andra loppet däremot gick det bra. Slalom skötte hon galant och vi kom i mål felfritt. Ingen bra tid men vad gör det när hunden tyckte det var kul? Jag strävar inte ha en massa pinnar nu i början. Jag vill ha en säker hund med självförtroende.
Grattis till Kristina och Toss som fick sitt första hoppcert på Söndagen. Ni e väldigt duktiga! Bra förberedning inför SM. Vinst för laget oxå, bättre kan det väl inte gå?!

Nu ska jag jobba hela helgen men sen ska jag vila upp mig ordentligt och kanske träna agility på ngn annan pltas. Vi får väl se

Helgen som gått


Nu i helgen har det hänt mycket och allt har gått i ett. I Fredags var det först skola och ett jättestort arbete skulle avslutas. Det slutade med att jag jobbade över två timmar i skolan! Efter det cyklade jag direkt till jobbet, en resturang i Blentarp som jag jobbar då och då på. Från klockan två till halv elva jobbade jag och jag kan säga att jag hade ont i fötterna på kvällen!

I Lördags var det födelsedag och man fick presenter och bullar på sängen, lyxigt. Sen var det agilitykurs från kl 10.00 - 14.00 för Caroline Lindqvist. Det är verkligen jätteroligt att träna för henne. Hon har alltid bra lösningar för allt. Något som jag verkligen behövde öva på var att alltid ha motivationen på topp. När jag springer snabbt springer Sjöberg snabbt. Så det blir ett beteende att öva in, att ALLTID GE ALLT! 
När jag kom hem sedan var det grillning, tårta och fler presenter! Presenter som jag fick var: En bärbar dator, en digitalkamera, ett mindgame, kläder, hudvårdsprudukter, böcker, idrottsshorts, pengar och en dag i malmö på akvariepiraten.
Inte lite fina saker kan man säga!

På söndagen efter det var det agilitytävling i Skurup med Fia. Jag är nöjd över dagen då jag vet vad som gick fel och vad jag ska göra för att förbättra det. Resultatmässigt gick det inte super men Fia tyckte det var jättekul, fick tom ett fnattanfall på den ena banan=).
Sen var det direkt till jobbet igen....

I måndags var det simning hela dagen i skolan. Först 200 m klädsim (riktigt tjocka kläder) jättejobbigt var det! Sen var det 1000m på tre olika simsätt. DSedan liräddning med livboj och docka och sen dyk övningar på djupt vatten.

Efter det har jag inte hunnit med mer förutom lite agilityträning idag (Tisdag). Tränade lite slalomingångar och svängar med Sjöberg och lite sug på olika hinder med Fia. Gick verkligen jättebra!

Nu närmast e det agilitytävling i Råådalen på lördag. Både Individuellt och i Lag, tar med både Sjöberg och Fia. Kanske kommer min moster på fredag oxå?!

En liten kul sak som hände i igår var att stalltjejerna hade ställt ut min bur på gårdsplanen och Emma fick genast syn på den. Hon tränar inte så mkt agility mendet är verkligen hennes allt. Hon låg där hela dagen, i fall hon fick följa med på agilitytävling som hon trodde att vi skulle på. Mamma och Magnus kallade in alla hundarna när de skulle iväg men hon vägrade gå ut ifrån buren, så hon fick stanna ute. Hobn låg tom kvar i buren när jag kom hem ifrån skolan ett par timmar senare och då blev hon jätteledsen när hon förstod att det inte blev någon agility, så kan det  

Ha det gött!

RSS 2.0